Translate

2021. gada 27. janvāris

Vērtē izstrādāto plānu ES atveseļošanas atbalsta apguvei

Plāna veidošanā piedalījās arī Health Institute.
Finanšu ministrijas (FM) darba grupa kopā ar nozaru ministrijām un sociālajiem un sadarbības partneriem ir sagatavojusi Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) plāna projektu, kas paredz galvenos virzienus Covid-19 pandēmijas pārvarēšanai paredzētā Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma (EANM) atbalsta apguvei. Plāns tagad nodots vērtēšanai sociālajiem partneriem un sabiedrībai. Valdībā to plānots skatīt februāra sākumā, bet pēc tam to iesniegs skatīšanai Eiropas Komisijā (EK).

ĪSUMĀ:

  • EANM paredzēti ES dalībvalstīm kopumā paredzēti 672 miljardu eiro.
  • Klimata mērķiem jāparedz 37%, bet digitālajai transformācijai – 20% finansējuma.
  • Tam jāatspoguļojas dalībvalstu ANM plāna projektos; jāiesniedz līdz 2023. gadam.
  • Latvija rēķinās, ka mūsu ANM plāna projektu EK skatīs līdz aprīlim.
  • FM atzīst, ka plāna projekta saskaņošanas process būs sarežģīts un grūts. 
  • Pēc tā atbalstīšanas plāna projektu vēl vērtēs ES dalībvalstis ES Padomē.
  • Ja plāna projektu akceptēs, valsts saņems avansu – 13% no kopējā atbalsta.
  • Kopumā Latvijai ES atveseļošanas atbalstā paredzēti ap 2 miljardi eiro.
  • FM cer, ka ES atveseļošanas atbalsta apguve varētu sākties gada otrajā pusē.

Naudas saņemšanai jābūt reformām

 

Kādas reformas un izmaiņas plānotas?

 

Finansējuma apguvi plānots sākt gada otrajā pusē

KONTEKSTS:

Lai novērstu koronavīrusa pandēmijas radīto kaitējumu ES ekonomikai un stimulētu tās atgūšanos, Eiropas Komisija 2020. gada 28. maijā ierosināja ieviest vērienīgu Eiropas atveseļošanas plānu. 

FM norādījusi, ka finansējums Atveseļošanas un noturības mehānismā pieejams laika periodam līdz 2026. gada vidum. Pēc FM aplēsēm, Latvijas aploksnes garantētā ES finansējuma daļa būtu aptuveni 1,65 miljardi eiro un mainīgā daļa aptuveni 0,36 miljardi eiro. Papildus Latvijai indikatīvi būtu pieejami aizdevumi vēl 2,48 miljardu eiro apmērā.

Lai saņemtu "finanšu poti”, dalībvalstīm ir jāsagatavo nacionālais atveseļošanas un noturības plāns, kurā izklāstītas reformu un investīciju programmas līdz 2026. gadam. Dalībvalstīm plāni ar EK jāsaskaņo līdz 2023. gada vidum.

Vairāk šeit

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru